//The wrap dress | Το κρουαζέ φόρεμα

Της Ζέφης Κόλια

Όταν μια γυναίκα γίνει η καλύτερη φίλη του εαυτού της,  η ζωή της γίνεται ευκολότερη.

Diane Von Furstenberg

 

‘’Απελευθέρωσε το μυαλό σου και άσε τα ρούχα σου να το ακολουθήσουν.’’ Πάνω κάτω αυτό θα μπορούσε να είναι το motto της δεκαετίας του ’70 σε σχέση με την μόδα:  Flower power, Καλοκαίρι της Αγάπης, διαδηλώσεις  κατά του πολέμου στο Βιετνάμ, δημόσια καύση των σουτιέν από τις φεμινίστριες, πειράματα με LSD, ψυχεδέλεια, pop art, έθνικ κουλτούρες. Οι κλασικοί σχεδιαστές μόδας αλλάζουν πλεύση ακολουθώντας τα σημεία των καιρών που προστάζουν ελευθερία, χρώμα, ανατολίτικες θρησκείες, ταξίδια, αλητεία.  Prints που ζαλίζουν το βλέμμα, φαρδιά παντελόνια, τσιγγάνικες φούστες,  ινδιάνικα κρόσσια’ η αβάσταχτη θηλυκότητα  του μίνι της προηγούμενης δεκαετίας θυσιάζεται στον βωμό του χιπισμού και της ελευθερίας του δρόμου.

 

 

Το 1972  μια 26χρονη Βελγίδα με το βαρύγδουπο όνομα Diana von Furstenberg εισβάλει στη Νέα Υόρκη με μια βαλίτσα γεμάτη κομψά ζέρσεϊ φουστάνια, όλα το ίδιο σχέδιο, τα οποία έχει ράψει στο εργοστάσιο του Ιταλού φίλου της Angelo Feretti.  Δυο χρόνια αργότερα και με την ενθάρρυνση της φίλης της  και αρχισυντάκτριας του περιοδικού Vogue,  Diana Vreeland, το περίφημο σχέδιό της ‘’wrap dress’’  κατακτά τον κόσμο της  μόδας και γίνεται ένα από τα πιο αγαπημένα κομμάτια της γυναικείας γκαρνταρόμπας μέχρι τις μέρες μας.

 

 

Πρόκειται για ένα φόρεμα που αναδεικνύει  διακριτικά την γυναικεία θηλυκότητα μέσα από μια απλή γεωμετρική γραμμή, ένα φόρεμα-φάκελος  που αγκαλιάζει το σώμα και φοριέται εύκολα, γρήγορα και σε όλες τις περιστάσεις.   Επίσης βγαίνει  εξίσου εύκολα. Δεν είναι το φόρεμα-ορόσημο των seventies, είναι ένα διαχρονικό  it dress το οποίο κατά την γνώμη της κατασκευάστριάς του  είναι φτιαγμένο για την γυναίκα ‘’που είναι ανεξάρτητη και δεν περιμένει από έναν άνδρα να πληρώσει τους λογαριασμούς της’’

.

 

Εξάλλου η ίδια ξεκινά το στήσιμο της καριέρας της αμέσως μετά το διαζύγιό της. Η είσοδός της στην βιομηχανία της μόδας είναι σαρωτική. Ζει στο Μανχάταν, είναι στην παρέα του Andy Warhol  και τα βράδια διασκεδάζει με όλο τον ανθό της Νεοϋορκέζικης  αβαν γκαρντ στο Studio 54.  Συγχρόνως είναι  εργαζόμενη και διαζευγμένη μητέρα.  Δουλεύει ασταμάτητα και η υπογραφή της  δημιουργεί ένα αμερικάνικο φαινόμενο’  γίνεται εξώφυλλο περιοδικών όπως  η Wall Street Journal  και το  Newsweek  που την χαρακτηρίζει ως την ‘’πιο εμπορεύσιμη σχεδιάστρια μόδας μετά την Κοκό Σανέλ’’. Φωτογράφοι όπως οι Helmut Newton, Annie Leibovitz και Francesco Scavullo  αποθανατίζουν  την ίδια με το φόρεμά της, ενώ ο Andy Warhol στολίζει  το στούντιό του με το πορτραίτο της.

 

 

Το αυθεντικό wrap dress της  DVF είναι  ζέρσεϊ, με μάκρος που σταματά στη μέση του γόνατου, έχει μακριά ή τρουακάρ μανίκια και τυλίγεται γύρω από τη μέση με μια λεπτή ζώνη από το ίδιο ύφασμα. Όπως είπε και η ίδια σε μια σχετικά πρόσφατη συνέντευξή της :

’Πρόκειται για το πιο παραδοσιακό ένδυμα όλων των εποχών: είναι κάτι σαν ρόμπα, κιμονό ή χλαμύδα. Δεν έχει κουμπιά και φερμουάρ. Αυτό που το έκανε να διαφέρει ήταν το ζέρσεϊ ύφασμά του και τα prints. Το πρώτο κομμάτι ήταν σε animal print και έκανε κάθε γυναίκα που το φορούσε να μοιάζει με  αιλουροειδές. Κι έτσι συνέβησαν όλα. Δεν είναι ότι σκέφτηκα ξαφνικά, α! τώρα θα φτιάξω το απόλυτο φόρεμα!  Απλά το έφτιαξα και μετά έγινε μια τεράστια επιτυχία.’

’  

Το 1997 το wrap dress  έκανε ένα δυναμικό come back διότι εκτός από την νοσταλγία για τα ‘70s , ήταν ένα φουστάνι κομμένο και ραμμένο για την ανεξάρτητη γυναίκα της δεκαετίας του ενενήντα, η οποία  έκανε καριέρα, ταξίδευε, διασκέδαζε και  απολάμβανε τα αποτελέσματα της φεμινιστικής και σεξουαλικής απελευθέρωσης.

 

Αλλά και σήμερα, το κρουαζέ φόρεμα  –όπως το αποκαλούμε στην Ευρώπη από την γαλλική λέξη croise που σημαίνει σταυρωτός- είναι μια διαχρονική τάση της μόδας  η οποία προτιμάται από πολλές γυναίκες  αφού είναι πρακτικό, κομψό και σέξι,  φοριέται άνετα τόσο στο γραφείο  όσο και ως βραδινό φόρεμα (θανατηφόρο, με ένα ζευγάρι γόβες –στιλέτο) και ταιριάζει σχεδόν σε όλα τα γυναικεία σώματα.   Αυτός είναι εξάλλου ο λόγος που έχει αγαπηθεί από πολλές διάσημες κυρίες,  από την Jerry Hall και την Iman ως την Penelope Cruz  και την Michele Obama.

 

Το wrap dress του 1974 της DVF αποτελεί ένα πολιτιστικό φαινόμενο των ‘70s, εξ ού και κρέμεται σήμερα στο  Αμερικάνικο ίδρυμα ερευνών Smithsonian Institution. Δεν επρόκειτο για μια εφήμερη επιτυχία’ με το πέρασμα του χρόνου αποδείχθηκε ότι συνεχίζει να ασκεί επιρροή στην γυναικεία μόδα –τόσο ώστε να λειτουργεί ως  εμπορικό παράδειγμα στην συλλογή του Costume Institute of the Metropolitan Museum of Art στη Νέα Υόρκη.

Η σχεδιάστρια γιόρτασε τα σαράντα χρόνια  του  ιστορικού της φορέματος με μια ειδική σειρά σε συνεργασία με το Andy Warhol Foundation,  την special edition ‘’pop wrap’’, πάνω σε αυθεντικά σχέδια από  τα διάσημα λουλούδια του Πάπα της Pop art, αποτίοντας έτσι  φόρο τιμής τόσο στην θρυλική δεκαετία, όσο  και στην εμβληματική  παρέα της.

 

Η Ζέφη Κόλια γεννήθηκε στον Πειραιά και μεγάλωσε στη Νίκαια. Έχει αρθρογραφήσει σε μια σειρά από πολιτικά, οικολογικά και λογοτεχνικά περιοδικά. Το πρώτο της μυθιστόρημα κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Κέδρος το 2000 και έκτοτε έχει εκδώσει τέσσερα μυθιστορήματα και ένα βιβλίο για παιδιά, το ‘’Ποπ Καφέ, το στέκι των παράξενων πλασμάτων’’. Διηγήματά της έχουν δημοσιευτεί σε λογοτεχνικές συλλογές, εφημερίδες, περιοδικά και sites. Το τελευταίο της βιβλίο είναι η βιογραφική μυθιστορία ‘’Λώρα, η τελευταία των Μαρξ’’ (εκδ. Μεταίχμιο)

 

 

2017-08-01T06:44:25+00:00 Fashion Passion|Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο The wrap dress | Το κρουαζέ φόρεμα